.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
دوشنبه احتمالا عیدفطر است

ركورددار جهانی رؤیت هلال ماه گفت: طبق محاسبات هلال ماه رمضان 29 روزه نیست، تنها امكان این‌كه بتوان هلال ماه رمضان را 29 روزه به پایان برد این است كه با توجه به شفاف بودن آسمان در بالای سر (سمت الرأس) نسبت به افق احتمال رؤیت هلال ماه در روز محتمل است.
سعید قاضی میرسعید ركورددار جهانی رؤیت هلال ماه در گفت‌وگو با فارس گفت: لحظه مقارنه ماه و خورشید در ساعت 18 و 44 دقیقه جمعه 18 سپتامبر 2009 میلادی، برابر با 27 شهریور 1388 هجری شمسی مطابق با 28 رمضان 1430 هجری قمری به وقت بین‌المللی و به وقت ایران در همین روز در ساعت 22:44 خواهد بود.

وی ادامه داد: در غروب ‌جمعه در هیچ نقطه‌ای از جهان هلال ماه رؤیت نخواهد شد چون در غروب ‌جمعه در هیچ نقطه‌ای از جهان هلالی شكل نگرفته تا قابل رؤیت باشد‌ اما 24 ساعت بعد یعنی در غروب ‌شنبه 29 ماه مبارك رمضان هلال ماه شوال در مناطقی از جهان قابل رؤیت است و در مناطق دیگر در غروب ‌یك‌شنبه قابل رؤیت است.

قاضی میرسعید افزود: هلال ماه شوال در اقیانوسیه در غروب ‌شنبه 29 رمضان در كشور زلاندنو غیر قابل رؤیت و در استرالیا در جنوب شرقی ـ مركز و غرب آن كشور فقط با ابزار اپتیكی قابل رؤیت خواهد بود.

وی تصریح كرد: در قاره آسیا، هلال ماه شوال در غروب ‌شنبه 29 رمضان در هیچ نقطه‌ای از این قاره پهناور قابل رؤیت نخواهد بود فقط طبق محاسبه نگارنده احتمال رؤیت هلال ماه شوال در غروب ‌شنبه درمنطقه كوچكی در منتهی الیه جنوب غربی كشور یمن با ابزار اپتیكی قوی محتمل است، با این اوصاف بهتر است گفته شود این هلال در تمام قاره آسیا حتی با ابزار نیز در غروب ‌شنبه 29 ماه مبارك رمضان رؤیت نخواهد شد.

این پژوهشگر هلال ماه افزود: در قاره آفریقا، هلال ماه شوال در غروب ‌شنبه 29 رمضان در شمال قاره آفریقا از جمله كشورهای مصر، لیبی، تونس، الجزایر، مراكش و صحرای باختری غیر‌قابل رؤیت و در كشورهای سودان، چاد، نیجر، مالت، موریتانی با ابزار اپتیكی و در سایر نقاط آفریقای مركزی و جنوبی با چشم غیر‌مسلح رؤیت می‌شود.
وی گفت: در قاره اروپا هلال ماه شوال در غروب ‌شنبه 29 رمضان در هیچ نقطه‌ای از این قاره حتی با قوی‌ترین ابزار نیز قابل رؤیت نخواهد بود.
قاضی میرسعید افزود: در قاره آمریكا، هلال ماه رمضان در غروب روز جمعه دركشور كانادا، شمال و مركز كشور ایالات متحده امریكا غیر قابل رؤیت ودر مركز و جنوب این كشور با ابزار اپتیكی قابل رؤیت است، همچنین این هلال در شمال مكزیك با ابزار اپتیكی و در جنوب این كشور با چشم غیر مسلح قابل رؤیت است ، این هلال در تمامی نقاط آمریكای مركزی و آمریكای جنوبی با چشم غیر مسلح در غروب‌ شنبه 29 رمضان قابل رؤیت است.
ركوردار جهانی رؤیت هلال ماه در خصوص رؤیت پذیری هلال ماه در ایران گفت:‌ محاسبات نشان می‌دهد وضعیت مداری و مختصات ماه به صورتی است كه در مناطق شمالی هلال ماه زودتر از خورشید غروب كرده و طبیعی است كه امكان رؤیت هرگز وجود نخواهد داشت، در مناطق مركزی و جنوبی هلال ماه تقریباً همزمان با خورشید غروب می‌كند و در منتهی‌الیه جنوب كشورمان در جزایر همیشگی خلیج فارس هلال ماه در بهترین نقطه 11 دقیقه بعد از غروب خورشید غروب خواهد كرد.
وی ادامه داد: این هلال در زمان غروب خورشید در بهترین مكان 5/1 درجه از افق ارتفاع خواهد داشت كه نه تنها با چشم غیر‌مسلح به هیچ عنوان قابل رؤیت نیست بلكه با قوی‌ترین ابزار موجود نیز نمی‌توان در زمان غروب خورشید این هلال را رؤیت كرد، نور بسیار شدید خورشید و نزدیكی هلال ماه به خورشید مانع از رؤیت این هلال حتی با ابزار می‌شود.
قاضی میرسعید گفت: با توجه به توضیحاتی كه داده شد می توان نتیجه گرفت طبق محاسبات هلال ماه رمضان 29 روزه نیست، تنها امكان اینكه بتوان هلال ماه رمضان را 29 روزه به پایان برد این است كه با توجه به شفاف بودن آسمان در بالای سر (سمت الرأس) نسبت به افق احتمال رؤیت هلال ماه در روز محتمل است و اگر چنین اتفاقی صورت پذیرد و هلال ماه در روز با ابزارهای اپتیكی بسیار قوی رؤیت شود آن وقت بحث فقهی پیش آمده و ممكن است با توجه به فتاوای جدید رمضان امسال 29 روزه پایان پذیرد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.153 seconds.